Yellowhamer ๐Ÿ”จ

9 mei 2019 - Destin, Florida, Verenigde Staten

Day #41

De staat Louisiana verruilen we voor Sweet Home Alabama, de Yellowhamer state (naar de woodpecker ๐Ÿฆ… in Alabama met een felgele staart)
In deze staat, in Montgomery werd Rosa Parks beroemd omdat zij in 1955 weigerde om op te staan in de bus om haar plaats aan een blanke af te staan. Toendertijd moest dat als het gedeelte dat voor de blanke was gereserveerd vol raakte, en mocht je niet naar de "blanke" toiletten of uit een "blanke" waterfontein drinken. ๐Ÿ˜ฎ
De zwarte gemeenschap onder leiding van dominee Martin Luther King kwam in opstand met een busboycot.
Hij had een leidende positie in the civilrights-movement en zijn uitspraak tijdens de speech in Washington DC is tot op de dag van vandaag een levensles voor velen;
" I have a dream"..๐Ÿ–ค
Hij leidde ook de mars van Selma naar Montgomery.
De Edmund Pettus brug is de locatie voor het Bloody-sunday conflict in 1965.
Het protest om stemrecht af te dwingen werd geweldadig afgebroken maar uiteindelijk werd er door de president Johnson wel getekend. ๐Ÿ–‹

Op weg naar Montgomery rijden we door Mobile via prachtige kustlijn, nemen een kijkje bij de USS Alabama (wegens evenement gesloten ๐Ÿ™„) en overnachten we in Mobile.

Mobile

MobileMobileMobile

Mobile

MobileMobileMobile

Day #42

De ochtend op ons gemak begonnen en alle toellie weer in de auto gepropt. ๐Ÿ˜†(heb natuurlijk zoals gewoonlijk veel bij)

We rijden niet graag interstates, puur omdat als we binnendoor rijden we veel meer zien en ervaren.

Selma

Als we Selma inrijden zien we gelijk dat Selma nog steeds niet erg welvarend is, beter gezegd lijkt het op sommige plekken wel een ghosttown.

SelmaSelmaSelmaSelma

De auto zetten we langs de kant om toch zelf even de Edmund Pettus Bridge op te lopen. Iets wat vele in 1965 ook deden maar met hele andere gevolgen ๐Ÿ˜•.

Selma

Aan de andere kant van de brug is een parkje ter nagedachtenis van de "Selma-Montgomery March".
Dat parkje word bijgehouden en in ere gehouden door een neefje van een man die meeliep in de protest mars en op "Bloody Sunday" een oog verloor in ee strijd.

SelmaSelmaSelmaSelma

We raken aan de praat en hij vertelt ons over de geschiedenis van Selma en over hoe het nu gaat...
Wel beter maar het "verschil" is er nog steeds.

Selma

Na een protest-wandeling van 54 mile (75km) komen de demonstranten en opkomers voor gelijke rechten tussen blank en zwart aan bij het Capitol in Montgomery.

Montgomery

Schuin tegenover State Capitol op Dexter Avenue zit de Baptist Church, waar Martin Luther King pastor was.

Montgomery

MontgomeryMontgomery

Day #43

Wij lamballen ๐Ÿ˜œ staan op tijd op want we willen toch naar het Rosa Parks museum in Montgomery.
Toen we in Washington DC waren 1,5 jaar geleden kregen we haar verhaal in het Capitol te horen dus nu gaan we de beelden er bij bekijken.

MontgomeryMontgomery

MontgomeryMontgomeryMontgomery

Het is er niet toegestaan om te filmen of foto's te maken dus jullie zullen zelf een keertje moeten gaan ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‚

Sweet Home Alabama is een staat met een beladen historie maar heeft een prachtige omgeving om in te roadtrippen door de groene heuvels..

Montgomery1040925

Fotoโ€™s

1. Janneke Kuysten:
    Sweet home Alabama ๐ŸŽถ๐ŸŽต๐ŸŽถ๐ŸŽต super mooi love iT geniet ervan ๐Ÿ˜˜
  2. Dre:
    9 mei 2019
    Het is wederom mooi verslag we hoeven niet meer mee, we zijn er al geweest๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚
  3. Marian ceron:
    9 mei 2019
    Weer een prachtig verhaal en weer mooie foto.s erbij ik hoop dat jullie mooi weer hebben hier is het nog steeds koud ik geniet van jullie verhalen tot het volgende verhaal nog veel plezier groetjes van ons drietjes
  4. Miranda marcelis:
    9 mei 2019
    Blijft geweldig om jullie verhalen te lezen. Verheug me al weer op het volgend avontuur geniet er samen van
  5. Raymond en Marijke:
    9 mei 2019
    Schitterend en weer mooi geschreven, complimenten.
    Geniet ervan.
  6. Lenie Zeegers:
    9 mei 2019
    Wat heb je het weer mooi geschreven en mooie foto's zo beleef je heel de reis mee .groetjes Lenie ๐Ÿ˜˜
  7. Nick:
    9 mei 2019
    Gaaf om jullie zo bij te houden.
    En wat een leuke foto's. Heel veel plezier nog!
  8. De Maasjes:
    Ziet er mooi uit Buufkes
    Geniet er nog van!
  9. Toos en Piet:
    9 mei 2019
    Wij zijn blij met je uitleg van geschiedenisuit Amerika superwaterglijbaan hebben jullie het toch leuk samen allebei zo bezig om het ons ook gelaten beleven heerlijk wij genieten er van jullie ook hopen wij,
  10. Jean en Dre:
    Weer een mooi verhaal waar we van genieten, leuke foto's zijn het weer ๐Ÿ“ธ
    Zal wel een andere beleving zijn dan met de camper.
    Maar ik heb weer genoten van jullie verhaal
    Veel plezier, en op naar het volgende avontuur ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜
  11. Wim Zeegers...:
    10 mei 2019
    Bedankt voor het mooie verslag en mooie foto's...gr
  12. Tonny v Zon:
    10 mei 2019
    Super om jullie verslag te lezen ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal HEEL VEEL PLEZIER EN KNUFFELS VAN ONS ๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜‰